A belső kommunikáció egy adott szervezet vezetősége és az alkalmazottak, munkatársak, tagok, valamint azok érdekvédelmi szervezetei közötti interaktív (kölcsönös) kommunikációs kapcsolat kiépítése és működtetése. Roppant friss szakterület, csupán az 1990-es években vált teljesen ki a vállalati menedzsment humánerőforrás (HR) részlegéből és lett önálló. Forrás: wikipedia
A belső kommunikáció, vagyis a vállalaton belüli, a cég vezetése és az alkalmazottak közötti információcsere tudatos gyakorlata hazánkban még nagyon gyerekcipőben jár. Bár bizonyára nálunk is vannak már pozitív példák, a napi sajtóban inkább csak a tengeren túli, főként az információtechnológia bölcsőjének számító californiai szilicium völgyből érkező hírekből értesülhetünk arról, hogy a vállalati kultúra milyen szintre fejlődött az új világban.
A belső kommunikáció persze nem összetévesztendő a vállalati kommunikációval, ami inkább a PR-rel, vagyis egy cég kifelé, a fogyasztók, ügyfelek felé irányuló arculatépítéssel mutat némi párhuzamot. Különösen nem összetévesztendő az igazán irigylésre méltó munkahelyi körülményekkel, juttatásokkal, az élen a kimagasló fizetésekkel, a kötetlen munkaidővel, ingyen étel-itallal, wellness részleggel, stb.
A belső kommunikáció akár belső imázsépítésnek (ezért is hívják gyakran belső PR-nek) is tekinthető, de ennél jóval többről szól. Hogy mennyire rosszul működik a belső kommunikáció még a hazai nagyvállalatoknál is, az viszont közvetve a napi sajtóból is kiderül, főként létszámleépítések, sztrájkok, elbocsátások, átszervezések, tulajdonosváltások, profilbővítések alkalmával. Jól működő belső kommunikációra azonban nem csak a nagyvállalatok, de a KKV szektorban is szükség lenne. De éppen a kis és középvállalatok azok, ahol még az előbbieknél többé-kevésbé működő HR, PR is szinte ismeretlen fogalom. A belső kommunikáció hiánya, vagy nem megfelelő volta azonban súlyos károkat okozhat az adott vállalkozásnak. Ezt a munkavállalók hétköznapi nyelven úgy szokták megfogalmazni, hogy nem tudja mit csinál a jobb és mit a bal kéz, bár ebben az esetben már nagyobb a baj, mintsem, hogy elégtelen a belső kommunikáció. Ha az alkalmazottak nem kellően tájékozottak és lojálisak a cég irányába, nem érzik azt valamelyest magukénak, nincsenek tisztában tágabb célkitűzésekkel, esetleg még azzal sem, hogy napi szinten mit miért tesznek vagy nem tesznek, mindenképpen károsan hatnak a vállalkozás eredményességére. Különös jelentőséget fog nyerni a belső kommunikáció a közeljövőben, hisz naponta halljuk, hogy a jelentős szakember elvándorlás miatt a cégek egyre nehezebben tudják megtartani és az elvándorlók helyett új, jól képzett szakembereket találni. A cégek számára, akik nem rendelkeznek megfelelő kommunikációs szakembergárdával, jó ötletnek tűnik ezzel külső kommunikációs ügynökséget megbízni. Túl a széleskörű tapasztalataikon, szaktudásukon, elfogulatlanságukon az is előnyük, hogy kívülről, felülről jobb a rálátásuk a vállalati működés problémáira. A Forte Communications Kft. számtalan közép és nagyvállalat PR és belső kommunikációs tevékenységéhez nyújtott hathatós segítséget. |